Kilkanaście kilometrów drogi wojewódzkiej 484 pomiędzy Bełchatowem i Zelowem od wielu lat czeka na gruntowny remont. Przebudowy jezdni domagają się zarówno kierowcy, jak i mieszkańcy okolicznych miejscowości, którzy szczególnie po zmroku, obawiają się o swoje bezpieczeństwo. Droga nie ma poboczy z prawdziwego zdarzenia, ani też ścieżki rowerowej. Po zmroku jest wąsko i ciemno, a rowerzyści i piesi są niewidoczni.
Kiedy w 2020 roku pytaliśmy o remont, zarządca drogi zapewniał, że posiada już dokumentację techniczną, a inwestycja zakłada rozbudowę drogi na odcinku prawie 11 kilometrów wraz z poszerzeniem jezdni do 7 metrów, budową chodników, zatok, odwodnienia, ścieżek rowerowych i oświetlenia. Same prace mają być podzielone na etapy.
W ubiegłym roku ZDW w Łodzi wspólnie z miastem Bełchatów wykonało budowę nowego skrzyżowania DW 484 z drogą do strefy przy Czaplinieckiej i wydawało się, że kolejne prace na tej drodze są kwestią najbliższych lat. Niestety wcale nie jest to takie pewne.
O aktualne plany budowy drogi pomiędzy Bełchatowem i Zelowem postanowił zapytać radny powiatowy Włodzimierz Kula.
- Niestety, otrzymana odpowiedź zawiera w sobie więcej znaków zapytania niż konkretów. Jednego możemy być pewni - na remont drogi wojewódzkiej nr 484 na odcinku Bełchatów-Zelów poczekamy jeszcze ładnych kilka, kilkanaście lat. A miało być tak pięknie, jak na odcinku tej drogi z Bełchatowa do Kamieńska. – mówi Włodzimierz Kula.
Co znalazło się więc w odpowiedzi ZDW w Łodzi? Zarządca drogi, że obecnie toczą się prace projektowe dla odcinka Zelów – Bełchatów, dla którego decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) powinna być wydana do połowy 2023 roku.
- W związku z długością planowanego do rozbudowy odcinka drogi nie jest w tym momencie wykluczone podzielenie inwestycji na etapy, jednakże zostanie to określone na etapie tworzenia projektu budżetu, po wcześniejszym uzyskaniu decyzji ZRID – informuje ZDW w Łodzi.
Inwestor stwierdził również, że obecnie ze względu na możliwość przyjęcia różnych rozwiązań projektowych oraz możliwe do wprowadzenia zmiany w dokumentacji technicznej, nie można precyzyjnie określić wartości robót. Jak zaznaczono, przyczyną jest również obecna sytuacja geopolityczna i gospodarcza, która wpływa na to, co dzieje się na rynku budowlanym oraz na ceny materiałów, które na etapie przetargów ulegają zmianom i tym samym niejednokrotnie przekraczają planowany budżet nawet o 30 proc.
ZDW w Łodzi poinformował bełchatowskie starostwo, że na budowę drogi planował przeznaczyć ok. 90 mln zł, jednak zaznaczył, że „biorąc pod uwagę obecne zawirowania, oferenci w trakcie przystępowania do postępowania przetargowego na realizację robót budowlanych mogą znacząco przekroczyć tę wartość”.
- Czas przeznaczony na realizację zadania będzie zależny od zapewnienia przez Sejmik Województwa Łódzkiego środków finansowych w budżecie Województwa Łódzkiego na ten cel oraz wyboru metody jego wykonania poprzez wskazany powyżej podział na etapy – informuje ZDW w Łodzi.
Zaznaczono również, że obecny etap zaawansowania realizacji inwestycji nie pozwala udzielić jednoznacznej odpowiedzi w sprawie budowie drogi dla rowerów na całym odcinku remontowanej drogi.
- Wszelkie decyzje dotyczące szczegółowych rozwiązań projektowych, w tym budowy dróg dla rowerów, są poddawane analizie polegając na zweryfikowaniu zasadności i możliwości realizacji poszczególnych elementów zagospodarowania drogi – napisał ZDW w Łodzi.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.