reklama

Jak Stachanow w PRL-u miał zastąpić świętą Barbarę? Górnicze święto w kontekście zmian ustrojowych

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Jak Stachanow w PRL-u miał zastąpić świętą Barbarę? Górnicze święto w kontekście zmian ustrojowych - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaBarbórka, święto górników obchodzone 4 grudnia, przez lata doświadczało znaczących zmian związanych z polityką komunistyczną PRL-u. Nie zawsze postać św. Barbary, tradycyjnej patronki górników, była główną bohaterką tych obchodów. Komunistyczne władze próbowały zastąpić ją świętem Dnia Górnika, skupiając się na postaci Aleksieja Stachanowa. Powrót do tradycyjnych obchodów Barbórki po upadku PRL pokazuje, jak głęboko zakorzenione są tradycje i jak silne było przywiązanie do historycznych korzeni, mimo prób ich zmienienia.
reklama

Tradycja Barbórki: Początki i znaczenie

Barbórka, święto górników obchodzone 4 grudnia, wiąże się z kultem św. Barbary, patronki górników, pochodzącym już z XIV wieku. Święto to ma długą historię w Polsce, zyskując szczególne znaczenie w XVII wieku. Głównym punktem obchodów było uczestnictwo w mszy i procesji z sztandarami kopalń, co symbolizowało szacunek dla patronki i prośbę o bezpieczeństwo w pracy. Przez wieki Barbórka ulegała różnym modyfikacjom, zawsze jednak pozostając ważnym elementem kultury i tożsamości górniczej.

Era PRL: Zmiany w obchodach Barbórki

W okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, Barbórka, jako święto o głębokich korzeniach religijnych, była nie do zaakceptowania przez władze komunistyczne. W 1948 roku, na wzór ZSRR, wprowadzono Dzień Górnika, święto mające świecki charakter i upamiętniające osiągnięcia Aleksieja Stachanowa, radzieckiego górnika, który wydobył rekordową ilość węgla. W Dniu Górnika, zamiast mszy i procesji, organizowano akademie i wręczano medale zasłużonym górnikom. Próbowano zmienić datę święta, lecz silne przywiązanie do tradycji św. Barbary zmusiło władze do powrotu do 4 grudnia.

reklama

Propaganda i adaptacja

Władze PRL starały się wszelkimi sposobami zastąpić Barbórkę nowym świętem. W mediach promowano Dzień Górnika, wprowadzając do sprzedaży produkty związane z nowym świętem, jak papierosy "Górnik" czy wino "Barburka" (sic!). W prasie pojawiały się terminy "tradycyjna Barbórka", lecz odnosiły się one już do nowego, socjalistycznego święta. Mimo oficjalnej propagandy, w sercach wielu Polaków Barbórka pozostawała symbolem nie tylko tradycji górniczej, ale również oporu przeciwko zmianom narzucanym przez reżim.

Powrót do korzeni: Barbórka po upadku PRL

Po upadku systemu komunistycznego, powrócono do tradycyjnej formy święta Barbórka, która przetrwała okres PRL-u. Obecnie święto to jest obchodzone głównie w regionach górniczych, odzwierciedlając spadek znaczenia sektora węglowego w Polsce. To odrodzenie tradycji świadczy o sile kultury i tradycji narodowej, które przetrwały próbę czasu i politycznych zmian.

reklama

Znaczenie Barbórki dzisiaj

Chociaż Barbórka utraciła część swojego ogólnopolskiego znaczenia, wciąż pozostaje ważna w regionach górniczych. Jest dniem, w którym wspominane są zarówno tradycje, jak i nowoczesne wyzwania związane z górnictwem. To święto jest także przypomnieniem o ważnej roli, jaką górnictwo odgrywało w historii i kulturze Polski. W Bełchatowie Barbórkę celebruje się nie tylko 4. grudnia. W stolicy węgla brunatnego górnicy świętować zaczynają już kilka dni wcześniej, spotykając się na hucznych imprezach - karczmie piwnej  i babskim combrze. Rokrocznie organizowany jest też marsz ulicami miasta, msza i uroczysta akademia. Nieodłącznym elementem tradycji jest też górnicza pobudka. 

reklama

Barbórka w kontekście globalnym

Barbórka, choć ma swoje korzenie w Polsce, jest obchodzona również przez społeczności górnicze na całym świecie. W różnych krajach przybiera ona różne formy, ale jej istota pozostaje ta sama – uhonorowanie ciężkiej pracy górników i oddanie hołdu ich patronce, św. Barbarze. To uniwersalne znaczenie święta podkreśla globalny charakter pracy górniczej i jej wpływ na różne kultury.

W ten sposób, historia Barbórki staje się świadectwem zmian w krajobrazie społeczno-politycznym Polski, od czasów przedwojennych, przez PRL, aż po współczesność. Transformacja z Dnia św. Barbary na Dzień Górnika i z powrotem do Barbórki stanowi interesujący przykład adaptacji tradycji do zmieniających się realiów politycznych i gospodarczych kraju. Jest to również przypomnienie o sile i wytrwałości tradycji, które pomimo zmieniających się czasów, pozostają żywe w pamięci i praktykach społeczności.

reklama

reklama
reklama
Artykuł pochodzi z portalu ddbelchatow.pl. Kliknij tutaj, aby tam przejść.
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama